تبلیغات
جزیره خضراء
جزیره خضراء
یا لثارات الحسین (سلام الله علیه) 
قالب وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سخن ائمه(علیهم السلام) درباره امام زمان(عجل الله فرجه) از کتاب مهدی موعود

 

روایاتى كه از حضرت على بن الحسین علیه السّلام وارد شده است‏

 

شیخ صدوق (ره) در كمال الدین از ابو حمزه ثمالى روایت میكند كه امام زین- العابدین على بن الحسین علیه السّلام فرمود: آیه شریفه وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی كِتابِ اللَّهِ(1) یعنى: خویشان انسان برخى بر برخى دیگر مقدم میباشند در باره ما نازل گردیده وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ(2) یعنى: خداوند امامت را در نسل حسین علیه السّلام تا روز قیامت برقرار داشته است و فرمود: قائم ما دو غیبت دارد كه یكى از دیگرى طولانى‏تر میباشد.

غیبت اول شش روز و شش ماه و شش سال است و غیبت دومى چندان طولانى مى- گردد كه اكثر آنها كه بوى عقیده دارند منحرف میگردند و جز كسانى كه یقین قوى و معرفت صحیح دارند و از آنچه بآنها دستور داده‏ایم در خود ناراحتى و تنگى نمى‏بینند، و تسلیم ما اهل بیت میباشند، كسى بر این عقیده ثابت نمى‏ماند.

مؤلف: آنچه امام علیه السّلام میفرماید «غیبت اول شش روز و شش ماه و شش سال است» شاید اشاره باختلاف احوال حضرت در طول غیبتش باشد كه شش روز كسى جز افراد مخصوص بستگان آن حضرت از ولادتش اطلاع حاصل نكردند، سپس بعد از شش ماه سایر خواص هم مطلع شدند و بعد از شش سال موقع وفات پدر بزرگوارش بسیارى از مردم پى بوجود آن سرور بردند.(3) یا اشاره باین است كه بعد از نیل بمنصب امامت تا 6 روز كسى مطلع نگردید و بعد از شش ماه مردم دانستند كه امام دوازدهم كیست، آنگاه پس از شش سال و خورده‏اى محرز و سفراى آن حضرت معلوم گردید.

بنظر من این مطلب اشاره بزمان‏هاى مختلفه غیبت وى میباشد كه از نظر علم الهى قابل بداء است (یعنى ممكن است واقع نشود) مؤید این مطلب روایتى است كه كلینى رضوان اللَّه علیه از اصبغ بن نباته در حدیثى طولانى كه برخى از آن در باب هفتم گذشت از امیر المؤمنین (ع) نقل كرده است. از جمله اینكه اصبغ گفت: یا امیر المؤمنین حیرت مردم و غیبت مهدى (ع) چقدر طول میكشد؟ فرمود: شش روز و شش ماه و شش سال. اصبغ عرضكرد: یا امیر المؤمنین! این مطلب‏شدنى است؟ فرمود: بلى! همچنان كه تا كنون خلق شده و تو اطلاع ندارى!.

اى اصبغ! اینان برگزیدگان این امت هستند كه با برگزیدگان نیكان این عترت طاهره میباشند. عرضكرد: یا امیر المؤمنین! بعد از آن چه خواهد شد؟

فرمود: آنگاه خدا آنچه خواهد میكند! چه ذات الهى را بداها و اراده‏ها و مقصودها و نهایت‏هاست ...

این روایت بخوبى میرساند كه آنچه در غیبت امام زمان گفته شد: شش روز و شش ماه و شش سال ... قابل بداء است و تردیدى كه در روایت است قرینه آن میباشد.

و اللَّه یعلم. و نیز در كمال الدین از سعید بن جبیر از امام زین العابدین علیه السّلام روایت كرده كه آن حضرت فرمود: قائم ما ولادتش بر مردم پوشیده میماند تا جایى كه میگویند هنوز متولد نشده است.(4)

شیخ مفید در كتاب «مجالس» از ابو خالد كابلى روایت نموده كه گفت:

امام على بن الحسین به من فرمود: اى ابو خالد! فتنه‏هائى پدید خواهد آمد كه مانند شب ظلمانى تاریك باشد. كسى از آن فتنه‏ها نجات پیدا نمیكند مگر آنان كه خداوند از آنها پیمان گرفته (كه در راه حفظ ایمان پیوسته ثابت بمانند) آنها چراغهاى هدایت و چشمه‏هاى دانش میباشند.

پروردگار آنها را از هر فتنه و آشوب تاریك نجات خواهد داد. گویا صاحب- الامر را میبینم كه بر بالاى نجف شما واقع در پشت كوفه با سیصد و اندى مرد برآمده، در حالى كه جبرئیل در سمت راست و میكائیل در جانب چپ و اسرافیل در جلو او قرار دارند پرچم پیغمبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله را باهتزاز درآورده و آهنگ قومى نمیكند جز این كه آنها را به دیار عدم بفرستد(5)(6)

 

-------------------------------------------------------

( 1) سوره انفال آیه 74

( 2) زخرف 27

(3) مهدى موعود- ص: 359

(4) در صفحه 340 و 346 از ابن ابى الحدید نقل شد كه وى گفته است: اهل سنت عقیده دارند مهدى موعود هنوز متولد نشده است. این یكى از علائم فكر دوربین ائمه طاهرین و اخبار غیبیه آن ذوات مقدسه علیهم السّلام است، كه حق كشى فرقه‏اى از مسلمین را پیش بینى كرده‏اند و قرنها قبل از آن خبر داده‏اند!

(5) در روایات باب علائم ظهور از نظر خوانندگان خواهد گذشت كه امام زمان( ع) نخست در مكه ظاهر مى‏شود، و سپس با سیصد و سیزده نفر از یارانش به مدینه آمده و از آنجا به نجف و كوفه مى‏آیند و چون سپاهش به ده هزار نفر رسید، قیام میكند، و خراسان و شام و قسطنطنیه، و فلسطین و زنگبار، و حجاز و یمن و دیگر نواحى جهان را( چنان كه در خطبه معروف به« بیان» ذكر شده) فتح میكند و شرق و غرب عالم را در زیر لواى اسلام در مى‏آورد. على هذا آنها كه عقیده به امام زمان شیرازى، یا پیغمبر مازندرانى جانشین او دارند، تنها به قاضى نروند و این گونه روایات را هم بخوانند و بیاندیشند كه آیا این امام زمان آمده و رفته است؟.

(6) مهدى موعود- ص: 361




طبقه بندی: اخبار در مورد امام زمان، رابطه معصومین با امام زمان،
برچسب ها: الله، ائمه، امام زمان، مهدی، موعود، روایات، علی، الحسین، حسین، شیخ، صدوق، کتاب، قیامت، روز، غیبت، امیرالمؤمنین، امیرالمومنین، کلینی، علم، الهی، ولادت، قائم، پیغمبر، اکرم، جبرئیل، اسرافیل، میکائیل، پرچم، نجف، کوفه، انفال، زخرف، مهدی موعود، اهل سنت، مسلمین، خبر، پیش بینی، خراسان، فلسطین، جانشین، قاضی، شام، مازندران، شیراز، شرق، غرب،
[ شنبه 22 مهر 1391 ] [ 02:21 ب.ظ ] [ داعی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ در مورد امام زمان(عجل الله فرجه) می باشد.
هدف ما زمینه سازی برای ظهور امام زمان است و در طول این هدف قصد شناساندن امام زمان را به صورت همگانی داریم.
یا علی
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب