تبلیغات
جزیره خضراء
جزیره خضراء
یا لثارات الحسین (سلام الله علیه) 
قالب وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

اسامی حضرت و وجه تسمیه آنها از کتاب مهدی موعود علامه مجلسی(1)

شیخ صدوق در كتاب «علل الشرائع» از ابو حمزه ثمالى (2) روایت میكند كه گفت: از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام پرسیدم یا ابن رسول اللَّه! مگر شما ائمه همه قائم بحق نیستید؟ فرمود: بلى. عرضكردم: پس چرا فقط امام زمان «قائم» نامیده شده؟ فرمود: چون جدم امام حسین علیه السّلام شهید شد، فرشتگان بدرگاه الهى نالیدند و گفتند: پروردگارا! آیا قاتلین بهترین بندگانت، و زاده اشرف برگزیدگانت را بحال خود وامیگذارى؟

خداوند بآنها وحى فرستاد كه اى فرشتگان من آرام گیرید. بعزت و جلالم سوگند، از آنها انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از گذشت زمانها باشد. آنگاه پروردگار عالم امامان اولاد امام حسین علیه السّلام را بآنها نشان داد و فرشتگان مسرور گشتند. یكى از آنها ایستاده بود و نماز میگذارد. خداوند فرمود:

بِذلِكَ الْقائِمُ انْتَقِمُ مِنْهُم(3)‏

یعنى به این قائم از آنها انتقام میگیرم. و نیز در آن كتاب از جابر جعفى (4) روایت كرده كه شخصى خدمت حضرت امام محمد باقر علیه السّلام رسید و من نیز حاضر بودم، عرضكرد: این یك صد درهم زكاة من است آن را بگیرید و به مصرفش برسانید. امام فرمود: خودت آن را به همسایگان و یتیمان و فقیران و برادران مسلمانت تقسیم كن.

زیرا وجوب سپردن زكاة بشخص امام، موقعى است كه قائم ما ظهور كند، و بطور مساوى تقسیم نماید و در میان بندگان نیك و بد خدا بعدل حكومت كند، هر كس از او پیروى كند اطاعت خدا كرده و آن كس كه از فرمانش سر به پیچد از فرمان خدا سر پیچیده است.

او را «مهدى» گویند، زیرا خداوند بامر پوشیده، هدایتش نموده. او تورات (حقیقى) و سایر كتب آسمانى را از غارى واقع در انطاكیه بیرون مى‏آورد، آنگاه با پیروان تورات طبق تورات و با اهل انجیل طبق انجیل و با اهل زبور طبق زبور و با مسلمانان مطابق قرآن حكومت میكند.

تمام اموال دنیا آنچه در دل زمین و روى آنست نزد او جمع شود، و او بمردم خواهد گفت: بیائید و اموالى را كه بخاطر آن بجان هم افتاده و رشته خویشاوندى خود را از هم گسستید و خونریزیها مى‏كردید، و مرتكب محرمات الهى میشدید از من بگیرید! خداوند متعال مقامى به او میدهد كه پیش از او به هیچ كس نداده است.

سپس امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: پیغمبر فرمود: قائم مردى است همنام من.(5)

خداوند مرا در وجود او حفظ میكند و او به سنت من عمل مینماید. زمین را پر از عدل و داد و نور گرداند، از آن پس كه از ظلم و جور و زشتى پر شده باشد.

مؤلف: اینكه امام میفرماید با اهل تورات طبق تورات و ... حكومت میكند با اخبارى كه بعدا نقل مى‏شود و میگوید: فقط دین اسلام را از مردم میپذیرد، منافات ندارد، زیرا در اینجا مقصود اینست كه پیروان هر كیشى را با كتاب آسمانى خودشان محاكمه میكند. یا آنكه این در آغاز ظهور امام پیش از بالا گرفتن كار او و تسلط وى بر جهان میباشد.

همچنین اینكه پیغمبر میفرماید: «خداوند مرا در وجود او حفظ میكند» باین معنى است كه خداوند حق و احترام مرا باو میدهد و او را یارى و پشتیبانى میكند، بطورى كه اهل جهان حقوق و احترام او را بخاطر جدش رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله خواهند شناخت. شیخ صدوق در كتاب معانى الاخبار روایت نموده كه:

سُمّىَ الْقائِمُ قائِماً لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِه‏

یعنى: از این جهت او را «قائم»، میگویند كه پس از فراموش شدن نامش قیام میكند. و در كمال الدین از صقر بن ابى دلف روایت كرده كه گفت: از حضرت امام محمد تقى علیه السّلام شنیدم كه میفرمود: امام بعد از من نامش على است. امر او امر من و گفته او گفته من و پیروى او پیروى من است و امام بعد از او فرزندش حسن است.امر و گفته و پیروى او، امر و گفته و پیروى پدرش میباشد.سپس حضرت ساكت شدند. عرضكردم: یا ابن رسول اللَّه! امام بعد از حسن كیست؟ حضرت سخت گریست سپس فرمود: بعد از حسن، فرزندش قائم بحق و منتظر است. گفتم چرا او را قائم میگویند؟ فرمود: زیرا بعد از آنكه نامش از خاطره‏ها فراموش شود و اكثر معتقدین بامامتش از دین خدا برگردند، قیام میكند عرضكردم: چرا او را منتظر میگویند؟ فرمود:

لِأَنَّ لَهُ غَیْبَةٌ تَكْثِرُ ایّامُها وَ یَطُولُ امَدُها فَیَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ یُنْكِرُهُ الْمُرْتابُونُ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِه‏

الْجاحدُونَ وَ یُكْثِرُ فِیها الْوَقَّاتُونَ وَ یَهْلِكُ فِیهِ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ یَنْجُو فِیهِ الْمُسْلِمُونَ.

یعنى: زیرا وى براى مدتى طولانى غیبت مینماید و علاقمندان منتظر ظهورش خواهند بود، و آنها كه تردید دارند انكار میكنند و مخالفین، آن را به باد مسخره میگیرند! كسانى كه وقت ظهور را تعیین میكنند بسیار و آنان كه در این باره شتاب مینمایند به هلاكت میرسند و آنها كه در مقام تسلیم هستند رستگار میشوند.(6)

شیخ طوسى (ره) در كتاب غیبت از امام حسن عسكرى علیه السّلام روایت كرده كه چون امام زمان علیه السّلام متولد شد فرمود: ستمكاران میخواستند مرا بكشند تا نسل من قطع شود، اكنون كجا هستند كه قدرت خداوند را ببینند؟ از این رو امام آن مولود را «مُؤمّل» نامید (7).

نیز در آن كتاب از ابو سعید خراسانى نقل میكند كه گفت: از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم: آیا مهدى و قائم یكى است؟ فرمود: آرى. عرضكردم: چرا او را مهدى میگویند؟ فرمود: زیرا براى هر امر پوشیده‏اى راهنمائى شده است، و از این جهت او را قائم میگویند كه در وقتى كه مردم او را فراموش كنند او قیام بامر عظیمى میكند. در ارشاد مفید از محمد بن عجلان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت نموده كه فرمود: هنگامى كه قائم علیه السّلام قیام نماید مجددا مردم را به اسلام دعوت میكند و به احكام از دست رفته آن آشنا میگرداند. و چون از جانب خداوند به امور گم شده راهنمائى مى‏شود، او را (مهدى) میگویند و به لحاظ اینكه به طرفدارى حق قیام می نماید (قائم) مینامند. فرات بن ابراهیم كوفى در تفسیر خود از امام محمد باقر علیه السّلام روایت كرده كه آن حضرت در تفسیر آیه شریفه: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فرمود: او حسین بن‏ على علیه السّلام است و بقیه آیه فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً (8) مقصود امام زمان است كه نامش در آیه «منصور» میباشد چنان كه خداوند احمد و محمد را محمود و عیسى را مسیح خوانده است. مؤلف: در باب سابق اسامى حضرت ذكر شد، و در باب «كسانى كه آن حضرت را دیده‏اند» و ابواب دیگر هم ذكر خواهد شد.(9)

---------------------------------------------------------

(1) مهدى موعود: ص229-233

(2) ابو حمزه ثمالى متوفى بسال 150 هجرى مرد عالیقدرى است كه حضرت صادق( ع) به ابو بصیر فرمود: هر گاه« نزد ابو حمزه برگشتى سلام مرا باو برسان » و امام رضا( ع) فرمود:« ابو حمزه در زمان خود همچون سلمان فارسى بود. زیرا وى خدمتگزارى چهار تن از ما ائمه را نموده و آنها: على بن الحسین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق و مدتى از عصر موسى بن جعفر» دعاى معروف به ابو حمزه منسوب باوست كه از امام چهارم روایت كرده است.

(3) مهدى موعود: ص229

(4) جابر بن یزید جعفى از شاگردان مشهور امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهما السّلام است. وى تنها از حضرت باقر( علیه السلام) هفتاد هزار روایت از حفظ داشته است. جابر میگوید: بحضرت باقر( علیه السلام) عرضكردم: قربانت گردم! این همه احادیث كه بمن تعلیم فرموده‏اى، همچون بار سنگینى است كه بر دوش دارم، زیرا نمى‏توانم بكسى بگویم، گاهى چنان در سینه‏ام جوش میزند كه میخواهم دیوانه شوم! حضرت فرمود: هر گاه چنین شود، برو به بیابان و گودى درست كن و سر در آن فرو بر و بگو: حدیث كرد مرا محمد بن على بچنین و چنان!!

(5) مهدى موعود:ص230

(6) مهدى موعود: ص232

(7) مؤمل یعنى: منتظر، و آرزو برآورده شده.

(8) ترجمه آیه: و هر كس مظلوم كشته شود، ما براى بازمانده او سلطه و قدرتى مقرر داشته‏ایم( كه بتواند انتقام او را بگیرد) پس او در انتقامى كه از كشتن ستمگران میگیرد، اسراف نمیكند، زیرا او از جانب خداوند یارى شده است. سوره اسراء آیه 35.

(9) مهدى موعود: ص233




طبقه بندی: اخبار در مورد امام زمان،
برچسب ها: امام زمان، مهدی، قائم، مؤمل، منصور، منتظر، امام صادق، امام باقر، حسین بن علی، امام حسن عسگری، علامه مجلسی، شیخ صدوق، ظهور، انتقام، اسامی،
[ جمعه 7 مهر 1391 ] [ 02:24 ب.ظ ] [ داعی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ در مورد امام زمان(عجل الله فرجه) می باشد.
هدف ما زمینه سازی برای ظهور امام زمان است و در طول این هدف قصد شناساندن امام زمان را به صورت همگانی داریم.
یا علی
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب